Apple Mac mini

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Apple Mac mini op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

theopb01 27-12-2010
Geschreven voor: Apple Mac mini

de Mac mini nu precies een jaar in mijn bezit. Deze werkt prima, en zoals gezegd geen gedoe met virusscanners en allerlei ander zaken daar omheen.
Hij is mooi en klein van vormgeving ook op het bureau, samen met de mooie muis van Mac, die wat mij betreft om vast te houden wat boller had mogen zijn en die veel ruimte op de muismat nodig heeft om van links naar rechts over het scherm te bewegen, ondanks de max instelling.
Er zijn wel een paar minpunten.
Alle aansluitingen achterop en voor sommige heb je dan weer een verloopstekker nodig, die relatief duur zijn. Ook geen eject knop, wat toch ook wel handig is.
Verder heb ik een Patitie voor Windows aangemaakt, omdat nu eenmaal een aantal programma's niet op de Mac draaien. Kan mijn wat oudere HI8 camera va Sony niet aansluiten, hij vond dan niets. Doe ik het via Windows, dan vind ie weer geen geluidskaart in de Mac.
Wat ik ook niet prettig vind is dat je geen koptelefoon en speakers tegelijk kunt aansluiten, maar dat is bij de meeste PCs van Windows geloof ik ook niet.
Prima ding, alleen er kleven wat bezwaren aan, als er meer gebruikers komen zal dat ook wel veranderen.

Alagondar 23-11-2009
Geschreven voor: Apple Mac mini

Heel makkelijke pc (ja, een Mac is ook een Personal Computer). Hij is heel stil en snel genoeg voor eenvoudige taken zoals internetten, tekstverwerken en andere kantoortaken. Eenvoudige games zijn ook mogelijk zoals Warcraft 3. Ik heb naast de mini ook een apple toetsenbord gekocht en die werkt ook prettig. Qua uiterlijk passen ze goed bij elkaar. Hij is heel klein, iets groter dan een stapel cd-doosjes.

Ik heb zelf Windows XP geinstalleerd op de interne harddisk en Snow Leopard (het besturingssysteem van Apple) op een Firewire externe harddisk. Andersom werkt niet en Firewire 800 is aardig snel. Sommige programma's zoals bijvoorbeeld imgBurn hebben, bij mijn weten, geen Apple equivalent. Bij wijze van experiment heb ik een wat groter en zwaarder spel geprobeerd: Fallout 3. Het draait! Weliswaar bij een resolutie van 1280 bij 800 maar dat is lang niet slecht (ook met medium settings). Het beeld onder XP laat te wensen over, misschien ligt dat aan de drivers van Nvidia. Het is lang niet zo duidelijk als onder Mac OSX. De Pioneer dvd brander is langzaam met alle voor- en nadelen van dien. Er zit een Realtek audiokaart in en die ingebouwd. Nadeel van de mini is dat hij niet makkelijk op te waarderen is. Het is van Apple toegestaan om bijvoorbeeld het RAM geheugen uit te breiden maar het is een behoorlijke klus. Theoretisch kan je ook de harddisk vervangen maar waarom zou je als je voor een relatief gering bedrag een externe (firewire) harddisk kan kopen? Je kan echter niet de processor of de grafische kaart vervangen, mocht je dat willen. Anderszijds waarom zou je de mini willen uitbreiden? Mocht je wat meer snelheid willen en geheugen dan raad ik je aan het duurdere model te kopen. Bij aanschaf van de mini of een andere pc moet je altijd afvragen waarvoor je hem wilt gebruiken. Mijns inziens is deze mini geschikt voor het gewone huis, tuin en keuken gebruik. Je kan hem ook gebruiken als media centre en onder je TV zetten maar volgens mij zijn er wel andere en goedkopere oplossingen hiervoor. Smaken verschillen maar ik vind de mini een juweeltje, ook qua uiterlijk.

Hij heeft aardig wat aansluitingen en je zal ze nodig hebben. Tenzij je gebruikt maakt van Bluetooth en Wifi (802.11 a/b/g/n). Bij de mini zit een mini-dvi naar dvi adapter waarop je je DVI Monitor kan aansluiten. Heb je echter een vga aansluiting dan heb je een andere adapter nodig. Voor andere specificaties verwijs ik je naar de Apple site.

Het grote voordeel van een Apple is hem aansluiten en hij werkt. Het opzetten van een internetverbinding is gewoon een kwestie van de ethernetkabel aansluiten en surfen maar. In tegenstelling tot Windows (alle versies t/m 7) wordt je niet doodgegooid met updates. De doemdenkers zouden hier kunnen zeggen: ja, zie je, die Apple is niet zo up to date. De positivo's zeggen: Apple heeft genoeg aan 1 update. Een ander punt is dat Snow Leopard gebaseerd is op Unix dus stabiel. Het registreren van je mac is niet nodig en, jammer genoeg, als je het wel doet krijg je geen beloning. Het activeren van het besturingssysteem is niet nodig zoals bij windows.

Ik ben al heel lang een windows gebruiker (en programmeur) en de overstap vond ik aardig eenvoudig maar het blijft wennen voor mij.

Ok, de conclusie want ik heb aardig wat getypt. De mini is goed voor eenvoudig gebruik, is makkelijk te gebruiken en te installeren.